На прес-конференції 26 січня голова правління «Укрзалізниці» О. Камишин підвів підсумки 2022р та розповів про плани на 2023 р, серед яких – політика вирівнювання тарифів, що хоча й не матиме значного фінансового ефекту, проте дозволить збільшити обсяги перевезень, які падають через зависокі тарифи. Зокрема, тарифи на перевезення залізної руди та вугілля планується підвищити, а зерна та пального – знизити.
Керівник компанії заявив, що торішнє підвищення тарифів на вантажні перевезення зруйнувало міф про залежність УЗ від олігархів. Водночас він не зміг назвати дату запровадження реформи вирівнювання тарифів, оскільки наразі процес знаходиться на стадії публічних обговорень та узгоджень міністерств, хоча раніше планувалося ввести її в дію на початку 2023 р.
Попри отримання 10 млрд грн. державної фін допомоги та 11 млрд грн. від індексації тарифів, Укрзалізниця завершила 2022 р зі збитком майже 11 млрд грн., при чому збитки від пасажирських перевезень склали 13 млрд грн. У 2023 р збільшення обсягів вантажних перевезень не очікують, і підвищувати тарифи не планують.
Фінансовий план УЗ на 2023 р передбачає рекордні капітальні інвестиції у відновлення та розвиток інфраструктури у 50 млрд грн., які будуть профінансовані з дешевих позик від міжнародних фінансових організацій, а також збитки понад 20 млрд грн. внаслідок значного соціального навантаження та скорочення вантажоперевезень.
Основні показники фінплану на 2023 р:
Планується з 1 лютого підвищити вартість користування піввагонами, окатишевозами, мінераловозами та критими вагонами, тоді як ставки на зерновози залишаться без змін, а на цементовози та фітингові платформи – знизяться.
Нагадаємо, що торік у парку вантажних вагонів УЗ найбільше подорожчало користування зерновозами та платформами, тоді як подешевшали піввагони, окатишевози та думпкари. Тобто компанія отримала додаткові доходи від сільгоспвиробників та знизила видатки для виробників руди, вугілля та металу (а чи не олігархам?). Вартість оренди хопера протягом року виросла з 2000 до 4300 грн/добу, універсальної платформи – з 787 до 4100 грн/добу, фітингової платформи – з 885 до 1785 грн/добу, критого вагону – з 789 до 1339 грн/добу, цистерни – з 1005 до 1400 грн/добу. Водночас ставка за користування окатишевозом знизилася з 1500 до 700 грн/добу, цементовозом – з 1400 до 1100 грн/добу, думпкаром – з 1800 до 350 грн/добу. А мінераловози, якщо вони не використовуються для перевезення зерна, зараз коштують лише 100 грн/добу.
Джерело: GrainTrade