Очікується, що у 2025 р європейський ринок біодизеля зростатиме завдяки мандатам, що стимулюють попит, але його чекають проблеми з доступністю сировини та високими цінами на біопаливо. Детальніше про це у звіті S&P Global Platts.
Введення Трампом тарифів на імпорт товарів з Китаю (зокрема рослинних олій) може змінити торговельні потоки в бік ЄС. За даними S&P Global Commodity Insights, за 10 місяців 2024 р імпорт UCO з Китаю до США склав 1,075 млн т, що вдвічі перевищує показник 2023 р (536,729 тис т). Деякі компанії США відмовляються від китайської сировини та переходять на продукцію з інших країн.
Якщо Трамп введе мито на імпорт UCO, то поставки з ЄС виростуть і ціни знизяться, в іншому разі ефект буде протилежним.
Єврокомісія з 16 серпня 2024 р вела антидемпінгові мита в розмірі 36,4% на імпорт з Китаю біодизеля та дизеля з відновлювальних джерел. При цьому для 40 компаній, які співпрацювали зі слідством, ставка складе 23,7%. У лютому 2025 р тимчасові мита мають замінити постійними заходами.
Після введення в дію у 2025 р нових мандатів виробники біодизель, морська галузь та авіаційне чисте пальне будуть конкурувати за обмежені поставки сировини UCO. До 2025 р частка SAF в авіаційному паливі в ЄС має бути не менше 2%. Основна частина витрат SAF припадає на сировину, і все більша кількість конкурентів в різних галузях намагаються збільшити обсяги виробництва, щоб виконати свої цілі по зниженню вмісту вуглецю.
Відповідно у морському секторі з 2025 р оператори мають скоротити викиди парникових газів від палива, що використовується судами в процесі торгівлі з ЄС, на 2%. Перехід від традиційного нафтового палива на біопаливо посилить попит на UCO, але поки невідомо, чи буде це В24, В30 або В50.
Очікувані збої у поставках рослинних олій створять проблеми для виробників біодизеля. Учасники ринку поступово скорочують використання пальмової олії відповідно до Директив ЄС по відновлювальним джерелам енергії та вирубуванню лісів.
Одним з основних видів сировини для виробництва біодизеля в ЄС є ріпакова олія, яка добре змішується навіть за низьких температур, що робить біопаливо з неї адаптованим до холодних регіонів. Проте скорочення світового виробництва ріпаку посилює попит на цю олію, що призводить до зростання цін. За прогнозом Commodity Insights, у ЄС та Великобританії урожай ріпаку у 2024/25 МР складе 17,9 млн т.
Наразі 20% вироблених у світі рослинних олій використовуються в галузі біопалива. Тому у 2025 та 2026 роках у світі може виникнути дефіцит рослинних олій для харчового використання.
Платформа відстеження біопалива ЄС, база даних Союзу по біопаливу, може призвести до скорочення поставок, – вважають експерти BioLedger. Запровадження UDB, що відстежує глобальний баланс та дозволяє Єврокомісії швидко реагувати на шахрайство, може скоротити поставки, оскільки певні продукти не відповідатимуть критеріям. Це зменшить доступність UCO та призведе до зростання цін.
Комісія ще працює над запуском бази Союзу по біопаливу, але учасники ринку наголошують на частковій функціональності європейської платформи балансування маси, – повідомляє Європейська біогазові асоціація.
Дотримання вимог у 2025 р стане дорожчим, тому варто очікувати зростання премії на біопаливо та вартості кредитів.
Джерело: GrainTrade