Принцип справедливого та рівного розподілення доступу українських експортерів до терміналів «зернового коридору» на практиці не працює. Про це заявив директор з логістики ТОВ «СП «НІБУЛОН» Сергій Калкутін, повідомила пресслужба компанії.
«Власне, введення квотування стало відповіддю АМПУ на чергу зі 140 суден, яка утворилася в «зерновому коридорі». Принцип «Перший прийшов на інспекцію JCC – перший пішов» мав би ефективно працювати за умов адекватної роботи самої інспекції. Проте такого «щастя» не сталося. Натомість ми отримали ланцюжок cуден, який мало чим відрізняється від черги людей, наприклад, до метрополітену в годину пік: та сама втома, подекуди нудьга й напади емоційної та психологічної напруги внаслідок того, що всі намагаються пройти якнайшвидше», – зазначив топ-менеджер.
У цей момент, а саме в грудні 2022 р., нагадав С. Калкутін, АМПУ ініціювала наради з портовими операторами, включеними до зернової угоди з метою знайти механізм, який би дозволив формувати черговість за принципами справедливості та рівного розподілення доступу до терміналів.
«Ідея була доволі проста – домовитися про чергу між собою з метою зменшити її обсяги. Її опоненти найчастіше говорять, що більші термінали отримують більшу квоту внаслідок більшого лобі, а не потужностей. Проте це нісенітниці. Зрозуміло, що є термінали, які здатні обробити одне судно за тиждень, а є такі, які роблять те саме за два дні. Це проста арифметика, і її треба враховувати під час планування, тому формування черги і базувалося на потужності терміналів», – сказав він.
Як зазначив фахівець, протягом декількох місяців компанія спостерігала роботу системи відповідно до цього підходу та дійшла висновку, що в той час, як одні термінали змогли більш ефективно формувати чергу до себе, зменшуючи простій суден на їхню адресу, інші – відкривали лайнап і формували живу чергу, яка інколи сягала 10–12 суден.
«Я певен, більш дієвим був би механізм, якби ми як експортер зі свого боку гарантували подачу судна в чіткий період, а термінал резервував під нас «вікно». Це дало б змогу зменшити час простою суден, але вимагало б більш чіткого планування від усіх сторін», – підкреслив С. Калкутін.
Джерело: АПК-Інформ